Enkät-undersökningar
Typer av enkätundersökningar
Det finns flera skäl till varför företag kan behöva genomföra enkätundersökningar. För enkelhetens skull kan vi dela upp dessa i två grupper: Externa & Interna anledningar.
Externa undersökningar syftar oftast till marknadsundersökningar av olika slag. Ni kanske vill ta reda på mer om era befintliga kunder eller förstå en potentiell målgrupp som ni inte lyckats nå ännu.
Interna undersökningar syftar till att förstå behoven inom organisationen. Trivs medarbetare på arbetsplatsen? Upplever de för mycket stress? Finns det risker för att medarbetare väljer att vända sig bort från organisationen? Om detta är frågor ni har funderat över kan det vara en god idé att genomföra så kallade Medarbetarundersökningar.
Medarbetarundersökningar
Varför väljer vissa att stanna på er arbetsplats samtidigt som andra väljer att sluta? Hur stor personalomsättning har ni och vad beror den på? Vilka är styrkorna på er arbetsplats som ni borde vidareutveckla – och vilka utmaningar behöver ni jobba vidare med? Finns det en röd tråd i vad som gör er attraktiva på arbetsmarknaden?
Dessa frågor är viktiga att svara på för att skapa en arbetsplats där personalen trivs och väljer att stanna länge. Att ta in en utomstående person som kan utlova anonymitet är ett bra sätt att säkerställa att ni får sanningsenliga svar på dessa frågor. Vem vågar berätta för sin chef att denna gör att man känner sig otrygg på arbetsplatsen?
Vad kostar personalomsättning?
När personal slutar kostar detta företaget i både direkta och indirekta kostnader. Det går bara att göra generella uppskattningar av kostnaderna för företag i allmänhet. För att få en mer precis bild av hur det ser ut hos er kan jag genomföra en statistisk analys. De direkta kostnaderna av personalbyte i form av vad det kostar att nyanställa (rekrytering, onboarding, administration) går att fastställa något som på när – men att beräkna vad kostnaden i kompetensbrist landar i är mycket svårare. Om nyckelpersoner lämnar teamet kan detta potentiellt vara förödande för resterande medlemmar. Vid kundnära verksamhet kan det leda till att kunder väljer att byta till en konkurrent om en nyckelspelare lämnar bolaget.
Det är därför viktigt att i god tid göra sig medveten om vad som driver personalomsättningen. Det är även viktigt att löpande ha medarbetarsamtal för att plocka upp vad som skaver i organisationen. Här gäller det att våga vara öppen och ställa obekväma frågor. Detta kan dock visa sig vara en stor utmaning. Saknas tillit i organisationen blir det svårt att ställa de frågor som behövs och samtidigt få sanningsenliga svar. Detta är vad som gör att enkätundersökningar och intervjuer genomförda av tredje part är ett passande verktyg. Svaren som framkommer i sådana undersökningar kan sedan användas som en språngbräda för vidare utveckling och samtal inom organisationen.
Varför ska ni anlita mig?
Som utomstående part kan jag garantera respondenterna att de får behålla sin anonymitet, vilket leder till sanningsenliga svar som faktiskt kan användas inom organisationen. Under min universitetsutbildning i statistik har jag lärt mig de metoder som krävs för att utforma enkäter på ett korrekt sätt, analysera resultaten och presentera dessa lättillgängligt. Vidare har jag en bakgrund inom konsultvärlden där jag utformat enkäter och undersökt utmaningar och lösningar på diverse arbetsplatser. Jag strävar alltid efter att vara lyhörd för kundens & respondenternas behov genom att skapa en trygg miljö där alla känner sig bekväma med att svara på frågorna som ställs.
Min metod
Min metod är formbar och kan anpassas efter era behov. Nedan listar jag tre exempel på nivåer av analys som kan användas.
Nivå 1
Vi har ett inledande möte där vi pratar om vad ni vill ta reda på med hjälp av enkäten. Ni får berätta om era orosmoln och jag kommer med förslag på frågor som kan ställas till medarbetarna. Jag gör ett utkast över frågor som ni får läsa igenom och godkänna. Därefter skapar jag enkäten som sedan skickas ut till medarbetarna digitalt eller i pappersform. De får två till fyra veckor på sig att svara. Jag sammanställer svaren och återkopplar till er med en rapport med en kortare analys.
Nivå 2
Utöver vad som ingår i Nivå 1 informerar jag även medarbetarna om undersökningen via e-post eller på plats. För att gå djupare i analysen tar jag ett stickprov av medarbetare för att få en bättre förståelse av vilka utmaningar som finns på arbetsplatsen. Jag bibehåller deras anonymitet gentemot er. Jag skapar enkäten och gör en analys som jag presenterar för er. Jag kan även presentera svaren för medarbetarna för ökad transparens.
Nivå 3
Utöver vad som ingår i Nivå 2 gör jag även djupintervjuer efter enkäten med teamledare och vissa medarbetare för att förstå de problem som finns grundligare. Jag kan även kontakta tidigare medarbetare för att göra exit-intervjuer för att djupare förstå varför vissa slutar.